top of page
Tannlege

Nå blir det lettere å følge standarder og faglige anbefalinger for instrumenthygiene!

I Norge er vi langt framme på tannhelse. Dette har norske tannleger en velfortjent del av æren for. Fram til nå har det imidlertid ikke vært lett å oppfylle kravene til validering av vaske- og steriliseringsprosessene på klinikken – rett og slett fordi nesten ingen har tilbudt tjenesten. 

Fra myndighetshold har det også vært så som så med informasjon om hvilke forpliktelser som hviler på bransjen vedrørende kontroll og validering av vaske- og steriliseringsprosesser i virksomheten. I 2018 kom imidlertid "Faglige anbefalinger for smittevern i klinisk odontologisk praksis" – utarbeidet av universitetene i Tromsø, Bergen og Oslo, Folkehelseinstituttet og Norsk tannlegeforening. Anbefalingene gjør det enklere for tannleger å holde oversikt over hvordan kravene kan tilfredsstilles. Når det gjelder autoklaven er anbefalingene klare: 

"Alle autoklaver skal valideres og kontrolleres regelmessig.

Med validering menes at det foreligger skriftlig dokumentasjon

på at prosessen gir reproduserbart resultat, og at produktene

kan forventes å bli sterile etter en behandling med prosessen"

Vi i Valideringsservice er utstyrt med nyeste generasjon dataloggere samt TÜV-sertifisert programvare for evaluering av alle vaske- og steriliseringsprosesser i vaskedesinfektor, autoklave og DAC Universal – slik at du kan være sikker på at maskinene leverer rene, sterile og trygge instrumenter. 

Hva innebærer "validering" av vaske- og steriliseringsprosesser?

Det eneste som kan vise at vaske- og steriliseringsprosesser faktisk gir det ønskede resultat, er en såkalt prosessvalidering: en validering er et reproduserbart bevis på at en gitt prosess gir det forventede utfall. Med andre ord skal en validering tydelig demonstrere at prosesser, utstyr, materialer, arbeidstrinn eller systemer faktisk fører til de nødvendige resultater. På tannklinikken er det vask, desinfeksjon og sterilisering av instrumentene som skal valideres.

 

Slik validering er en sentral og nødvendig del av klinikkens smittervernsarbeid, og skal lede til en valideringsrapport: Pasientene bør kunne få se dokumentasjon på at de ikke utsettes unødig for bakterier og virus fra klinikkens øvrige klienter via instrumentene som benyttes. 

For eksempel innebærer validering av en autoklave flere kjøringer med testlaster som minst tilsvarer belastningen den vanligvis kjøres med, samt at lasten skal bestå av den type instrumenter som vanligvis steriliseres i maskinen. For å evaluere prosessens resultater brukes spesialtilpassede dataloggere og dertil egnet programvare som oppretter en rapport med resultatet "bestått" eller "ikke bestått", samt dybdeinformasjon om prosessen informasjon som også er nyttig for en tekniker som skal feilsøke på en maskin som ikke leverer som forventet. 

Service er ikke validering

Det er lett å tenke at så lenge service og ettersyn utføres på maskinparken, så er alt under kontroll. Dette stemmer ikke. En vellykket validering skal gi klare beviser på at sluttresultatet er sterile og trygge instrumenter. Derfor er det ikke maskinens komponenter som testes, men prosessen maskinen er laget for å utføre. En validering må derfor også inkludere måten maskinen brukes på. 

Hvilke maskiner skal prosessvalideres? 

I følge internasjonale og europeiske standarder (hhv. ISO og EN) gjelder følgende: 

  • Alle (store og små) autoklaver skal valideres årlig ihht. prosedyrene beskrevet i EN ISO17665

  • Alle vaskedesinfektorer skal valideres årlig ihht. EN ISO 15883

  • Alle DAC Universal skal valideres årlig ihht. EN ISO 17665-3 (som liten autoklave). I tillegg bør også vaskekapasiteten testes, da maskinen kjører en vaskesyklus før sterilisering. 

DAC_Universal.png
DAC-UNIVERSAL-MKIV.png
Liten-autoklave.jpg
vaskedesinfektor.JPG

Både DAC-Universal, autoklaver og vaskedesinfektor skal valideres. 

Hvordan står det til med reprosesseringsmaskinene på klinikkene? 

En sammenstilling gjort av Nasjonalt Kompetansesenter for Dekontaminering i 2018 viste at kun en fjerdedel  av de kontrollerte autoklavene var feilfrie, og at nær en tredjedel (!)  leverte så dårlige resultater at bruken av maskinen måtte stoppes umiddelbart. Utvalget var riktignok lite, og tallene gjelder stort sett maskiner på sykehus – men det er ingen grunn til å tro at tallene ikke er representative: mye kan gå galt i en tilsynelatende velfungerende maskin, slik at resultatet ikke blir slik man gjerne tar for gitt. 

Hvem må validere maskinene sine?

Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap (DSB) er klare på at regulativet for medisinsk utstyr (MDR) er det samme for både tannleger og helsevesenet forøvrig: dentalt utstyr er regnet som "kritisk utstyr" på linje med kirurgens sakser og skalpeller. Alle tannleger og tannklinikker må dermed validere vaske- og steriliseringsprosessene sine uavhengig av størrelsen på virksomheten. Om klinikken er privat eller offentlig spiller heller ingen rolle. 

Hvem er ansvarlig?

DSB sier videre at mens det er produsenten av utstyret som har ansvar for at maskinene er egnet til å gjøre jobben de er beregnet for, samt å sørge for en manual som beskriver bruk, service og validering, er det sluttbruker (altså tannlegen selv) som sitter med ansvaret for å velge rett maskin, bruke den riktig samt sørge for at både service og validering utføres i henhold til normer og faglige retningslinjer. 

Hva sier de faglige anbefalingene?

Som nevnt har universitetene i Tromsø, Bergen og Oslo, Folkehelseinstituttet og Norsk tannlegeforening utarbeidet "Faglige anbefalinger for smittevern i klinisk odontologisk praksis". På s.17 står det: 

"Alle autoklaver skal valideres og kontrolleres regelmessig.

Med validering menes at det foreligger skriftlig dokumentasjon

på at prosessen gir reproduserbart resultat, og at produktene

kan forventes å bli sterile etter en behandling med prosessen"

Faglige-Anbefalinger-Smittevern-i-Odonto

Hvordan kan du sikre deg?

Med en tredjeparts validering kan du være trygg på at reprosessert utstyr faktisk er sterilt, samt på at du følger standarder og faglige anbefalinger.

SPØR OSS OM TILBUD PÅ TREDJEPARTS VALIDERING!

Fyll ut skjemaet under så sender vi deg uforpliktende tilbud. Alle opplysninger behandles konfidensielt. 

Valideringsbevis_Tannlege.JPG
Valideringsservice_profilbilde.jpg
Mer info om validering

AUTOKLAVE

Daglige  tester/gjøremål:

Rengjører bunnsil. Sjekker bunnsilen hver morgen og eventuelt renser den for belegg.

Bowie-Dicktest: Gjøres  daglig om morgenen. Bowie-Dick kjøres også alltid etter alarm og etter vask, service og skifte av dørpakninger.

1. Kjør forvarmingsprogram før Bowie-Dicktest hvis autoklaven har vært avslått, eller ikke vært brukt på 4 timer. Vent i 15. minutter hvis autoklaven har vært avslått.

2.  Åpne døren

3. Legg testpakken på en rist på nederste hylle, 10-20 cm over avløpet sentralt i autoklaven

4.  Lukk døren og start BD-programmet

5. Straks Bowie Dick programmet er ferdig tas testpakken ut av autoklaven umiddelbart, åpnes og leses av. Indikatorarkets farge sammenlignes med standard fra produsenten. Fargen skal være jevn over hele indikatorarket. Fyll ut baksiden av indikatoren med avdeling, dato og signatur. Kryss ut for riktig eller feil. Indikatoren settes inn i perm for Bowie-Dick og oppbevares i minimum 1 år.

Ubrukt/Godkjent

Ikke Godkjent:

Dersom indikatoren avviker fra standarden med nyanser/ujevn farge, kan autoklaven ikke brukes. Ved gjentatt avvik sendes oppdragsanmodning til Medisinsk Teknisk Virksomhet. Eventuelt ring teknisk (70444) om det haster/på vakt. Slå av autoklaven til bruk er klarert av teknisk avdeling.

6. Kontroller utskriften fra autoklaven (temperatur og steriliseringstid), som skal vise "TEST UTEN FEIL". Signer og fyll ut loggskjema som ligger i permen  "Matachana autoklave", som skal oppbevares i minimum 1 år.

Ukentlige tester (mandag):

Lekkasjetest/ vacuumtest: 

Gjøres ukentlig på mandager før Bowie-Dick test, etter reparasjoner/service og hvis autoklaven er blitt slått av. Autoklaven skal være kald.

1. Slå på autoklaven. Vent i 15. minutter før du kjører programmet.

2. Velg testprogram VT vakuumtest, uten last i kammeret. Resultatet vises på utskriften: "TEST UTEN FEIL". Ved ”Ikke godkjent” send oppdragsanmoding til eiendom/ teknisk avdeling.

3. Kontroller utskriften fra autoklaven. Fyll ut og signer loggskjema som ligger i permen  "Matachana autoklave"

Månedlige tester:

 Sporeprøver: Gjøres en gang i måneden. 

  • Mottar sporeprøver fra Avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering (abonnement) når det er tid for prøvetesting. Se prosedyrene Kontroll av autoklave med biologisk indikator (sporeprøver), Matachana autoklave            

  • Ved oppvekst skal autoklaven ikke brukes. Konferer med avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering. Reparasjon bestilles på oppdragsanmodning til eiendom/teknisk avdeling, og autoklaven stenges inntil godkjent sporeprøvetest foreligger

  • Dokumentasjon av kjøring av last med sporeprøver (utskrift) og svar fra sporeprøvekontrollen oppbevares i egen loggbok/perm

Ekstraordinær sporeprøvekontroll:

  • Vurderes etter reparasjon og før autoklaven tas i bruk igjen. Type feil og reparasjon er avgjørende her – ta kontakt med  avdeling for smittevern, seksjon for dekontaminering (71154). 

Årlige tester  av Avdeling for smittevern :

Validering av autoklave og service:

  • Validering av autoklaven gjøres automatisk av Avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering

  • Service av autoklaven gjøres automatisk 2 ganger pr. år av Thune Produkter

5. Definisjoner

Bowie-Dick test: En rutinetest med engangs testpakke, som utføres minst en gang daglig. En test på god damppenetrasjon og tilstrekkelig luftfjerning i sterilisatoren.

Lekkasjetest: En rutinetest av kammerets tetthet, som utføres minst en gang per uke. Testen avdekker lekkasje i kammeret, blant annet i dørpakninger, ventiler med mer. Anvendes også dersom Bowie- Dick test viser uregelmessigheter.
Sporeprøve: Biologisk indikator som består av preparerte bakteriesporer av Geobacillus stearothermophilus. Sporene blir kjørt sammen med last i autoklaven, og sendes til dyrking etter endt prosess. Oppvekst på en eller flere prøver kan være tegn på feil ved steriliseringen.

Åpen kjøring: Sterilisering av gods som ikke er pakket inn i emballasje, og som skal anvendes straks.

6. Avvik eller dissens

Avvik (uønsket hendelse) skal meldes som avvik gjennom sykehusets meldesystem. Meldingen skal utfylles av den som oppdager avviket og sendes til nærmeste overordnede.
Fravik (faglig basert/ønsket hendelse) begrunnes og dokumenteres.

7. Referanser

  1. Bruksanvisning for autoklave Matachana S-500, Thune Produkter AS

  2. NS-EN 285 : 2015 - Sterilization - steam sterilizers - Large sterilizers. Norsk Standard

  3. NS-EN 556-2: 2015 - Sterilization of medical devices - Requirements for medical devices to be designed "STERIL". Part 2: Requirements for aseptically processed medical devices. Norsk Standard

Vi validerer autoklaver, instrumentvaskere, DAC Universal, bekkenspylere/vaskedesinfektorer og andre maskiner laget for reprosessering av medisinsk utstyr. 

  • IQ – «Installation Qualification» 

  • OQ – «Operation Qualification»

  • PQ – «Performance Qualification» (Autoklav, Instrumentvasker, vaskedesinfektor/vaskedekontaminator/bekkenspyker)

  • Re-validering

Validering skjer i henhold til nasjonale og internasjonale standarder, samt produsentenes anbefalinger. Huys J. Rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr. Norsk forening for Sterilforsyning. 1. utg. Rud: HG Media, 2014

Utstyr som benyttes til dekontaminering må av hensyn til pasient- og personalsikkerhet være utformet og installert, og vedlikeholdes, monitoreres og brukes på en slik måte at det gir et faglig forsvarlig resultat ved rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr.

Kravene til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet er hjemlet i helsepersonelloven § 4, spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 og helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 og 4-2. For dekontaminering av medisinsk utstyr er dette nærmere spesifisert i smittevernloven § 4-7 og Forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten samt i Lov om medisinsk utstyr med Forskrift om medisinsk utstyr og Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr.

Kravene i kvalitetsstyringsstandarden NS-EN ISO 13485:2016 gjelder alle organisasjoner som leverer medisinsk utstyr uavhengig av organisasjonstype eller størrelse. NS-EN ISO 13485:2016 sier at en organisasjon skal validere enhver prosess for produksjon og tjenesteytelse når sluttproduktet ikke kan verifiseres ved inspeksjon eller måling, og der mangler ved produktet først blir avdekket etter at produktet er tatt i bruk eller tjenesten er utført. (1)

Dette dokumentet angir termer, definisjoner og standarder for validering av utstyr som benyttes til dekontaminering og reprosessering av medisinsk utstyr. (1) Spesifikke krav til validering av sterilisatorer og vaskedekontaminatorer er gitt i separate dokumenter. 

Validering er definert som en dokumentert prosedyre for å innhente, registrere og tolke resultater som er nødvendige for å vise at en prosess gir et produkt som konsistent tilfredsstiller forutbestemte spesifikasjoner. (2)

Validering er relevant for et bredt utvalg av utstyr som brukes ved dekontaminering. Det inkluderer blant annet vaskedekontaminatorer, sterilisatorer, ultralydrengjøringsmaskiner, vannbehandlingssystemer, dampgeneratorer og sporbarhetssystemer.

Formålet med validering er å sikre en tilfredsstillende kvalitet og produksjonskapasitet.  Det forutsetter at det er utarbeidet en brukerkravspesifikasjon og en designkvalifisering. Validering inkluderer som et minimum installasjonskvalifisering og operasjonskvalifisering og slutter med funksjonskvalifisering. Installasjonskvalifisering og operasjonskvalifisering betegnes samlet som kommisjonering, og skal utføres på stedet der utstyret er installert. Testing i fabrikk er også i varierende grad en del av valideringen. (3)

Ved anskaffelse av et stort, komplekst system/installasjon er det anbefalt å etablere en valideringsmasterplan (overordnet plan) som beskriver hvordan organisasjonen har tenkt å gjennomføre valideringsprosessen. Valideringsmasterplan er et sammendrag av organisasjonens politikk, hensikter med, og tilnærming til validering som beskriver hele prosessen fra anskaffelse til idriftsettelse. Roller og ansvar må defineres og beskrives, og myndighet delegeres til utpekte individer; alle relevante interessenter må involveres for en optimal gjennomføring og best mulige resultater.

Interessenter som bør involveres
Prosjekt- og planleggingspersonell, kvalitetsansvarlig, teknisk personell (bygg, VVS, elektro), personell med
valideringskompetanse, smittevernperson'

Er du klar over at autoklaven din renser? Validering av en autoklav må gjøres ved hver installasjon, flytting eller reparasjon, da det kan påvirke steriliseringsprosessen. Minst en gang i året skal utstyret også gjennomgå en forebyggende service og en gjentatt ytelseskvalifisering (UPK/UPQ) i henhold til standardkravet SS-EN ISO 17665-1:2006. En ny autoklav må gjennom flere trinn for at funksjonen skal være garantert: Installasjonskontroll – En sjekk i henhold til produsentens anvisninger som utføres på monteringstidspunktet. Funksjonssjekk – Sjekk at det installerte utstyret kan utføre oppgavene spesifiserte steriliseringsprosessene når de er på plass. Prosesskontroll – Autoklaven testes med en referanselast som tilsvarer en maksimal last, kun for den spesifikke kunden. Det utføres også en reproduserbarhetskontroll, at den er innenfor akseptable grenser basert på tre identiske sykluser. Gjentatt ytelseskvalifisering En gjentatt ytelseskvalifisering (UPK/UPQ, også kalt revalidering) kan inkludere hele eller deler av den opprinnelige valideringen og prosesskontrollen. Det skal gjennomføres minst en gang i året, gjerne i forbindelse med forebyggende vedlikehold. Resultatet sammenlignes med tidligere målinger.ell, bruker/produksjonsleder; innkjøpsansvarlig. Annet fagpersonell kan inkluderes etter behov.

Valideringsprosesskart. Illustrerer forenklet de ulike stadier i valideringsprosessen.

KONTAKT OSS

Mandag - fredag: 8:00 – 16.00

Telefon Morten R. Øvsteng: 415 62 063

Telefon Ole-Kr. Krukhaug: 916 30 476

E-post: ole@endgames.no

  • Facebook

HVA VI GJØR

Valideringsservice utfører validering av autoklave, vaskedekontaminator og andre reprosesseringsmaskiner, samt av kjøleanlegg/kjøletransport etc.

Vi tilbyr opplæring i validering og rutinekontroll, samt valideringssett, elektronisk Bowie&Dick og annet utstyr for deg som gjør jobben selv.

Validering – en viktig del av smittevernet!

    © 2023   VALIDERINGSSERVICE

    bottom of page