top of page

Validerer din legepraksis autoklave og vaskedesinfektor?

Forfatterens bilde: ValideringsserviceValideringsservice

De europeiske EN- og internasjonale ISO-standardene beskriver tydelig hvordan validering av reprosesseringsmaskiner som autoklave/dampsterilisator og vaskedekontaminator skal foregå. Disse standardene gjelder i Norge, som i andre land. Her i landet er det Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) som har overordnet myndighet på området, og de presiserer at det er sluttbruker (dvs. eier/driver av legepraksisen) som er ansvarlig for at både service og validering gjennomføres.


Mange tenker at det er tilstrekkelig å få utført service, eller at validering alltid skjer som en del av maskinleverandørens service. Dette stemmer ikke. Service er ikke validering, og gir ingen garanti for at prosessen leverer det ønskede resultat. En validering gir nettopp dette – et klart og reproduserbart bevis på at resultatet er slik det skal være: rene og sterile instrumenter. Svært sjelden er validering en del av maskinleverandørens tilbud til klinikken/praksisen.


Selv om autoklaven eller vaskedekontaminatoren ble kontrollert som del av ferdigstillelse etter produksjon, er ikke dette tilstrekkelig. Den (eller rettere sagt prosessene den vanligvis utfører) skal valideres årlig, der den faktisk brukes. Dette krever riktig kunnskap og riktig måleutstyr. Derfor utføres valideringen vanligvis av eksterne teknikere.


Det er heller ikke som mange tror – at så lenge autkolaven gjør jobben så er det ikke så farlig med vaskedesinfektoren /instrumentvaskeren. Enhver urenhet er fremmedlegemer som ikke har noe på reprosesserte instrumenter å gjøre, og selv usynlig film eller mikroskopiske flekker vil hindre fullstendig sterilisering.


Feilfungerende vaskedesinfektorer og autoklaver er et svært alvorlig problem, og undergraver i praksis de resultater man kan forvente av ellers adekvat behandling. Tall fra Nasjonal Kompetansetjeneste for Dekontaminering viser at bare omlag en fjerdedel av kontrollerte autoklaver var uten feil, mens nesten en tredjedel hadde så alvorlige mangler ved steriliseringsprosessen at bruken måtte stanses umiddelbart (Espeland, 2018).

Dette medfører stor fare for pasienter og personell som skal utsettes for eller håndtere instrumenter man forutsetter er rene og sterile.


Fra et pasientståsted vil være naturlig å velge en klinikk som kan dokumentere at både service og validering blir utført på alle reprosesseringsmaskiner i bruk.





Med validering fra Valideringsservice får klinikken årlig fornybart valideringsbevis – en attest på at vaske- og steriliseringsprosessene faktisk gir rene og sterile instrumenter. - Trygt både for lege og pasient!

21 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comentários


AUTOKLAVE

Daglige  tester/gjøremål:

Rengjører bunnsil. Sjekker bunnsilen hver morgen og eventuelt renser den for belegg.

Bowie-Dicktest: Gjøres  daglig om morgenen. Bowie-Dick kjøres også alltid etter alarm og etter vask, service og skifte av dørpakninger.

1. Kjør forvarmingsprogram før Bowie-Dicktest hvis autoklaven har vært avslått, eller ikke vært brukt på 4 timer. Vent i 15. minutter hvis autoklaven har vært avslått.

2.  Åpne døren

3. Legg testpakken på en rist på nederste hylle, 10-20 cm over avløpet sentralt i autoklaven

4.  Lukk døren og start BD-programmet

5. Straks Bowie Dick programmet er ferdig tas testpakken ut av autoklaven umiddelbart, åpnes og leses av. Indikatorarkets farge sammenlignes med standard fra produsenten. Fargen skal være jevn over hele indikatorarket. Fyll ut baksiden av indikatoren med avdeling, dato og signatur. Kryss ut for riktig eller feil. Indikatoren settes inn i perm for Bowie-Dick og oppbevares i minimum 1 år.

Ubrukt/Godkjent

Ikke Godkjent:

Dersom indikatoren avviker fra standarden med nyanser/ujevn farge, kan autoklaven ikke brukes. Ved gjentatt avvik sendes oppdragsanmodning til Medisinsk Teknisk Virksomhet. Eventuelt ring teknisk (70444) om det haster/på vakt. Slå av autoklaven til bruk er klarert av teknisk avdeling.

6. Kontroller utskriften fra autoklaven (temperatur og steriliseringstid), som skal vise "TEST UTEN FEIL". Signer og fyll ut loggskjema som ligger i permen  "Matachana autoklave", som skal oppbevares i minimum 1 år.

Ukentlige tester (mandag):

Lekkasjetest/ vacuumtest: 

Gjøres ukentlig på mandager før Bowie-Dick test, etter reparasjoner/service og hvis autoklaven er blitt slått av. Autoklaven skal være kald.

1. Slå på autoklaven. Vent i 15. minutter før du kjører programmet.

2. Velg testprogram VT vakuumtest, uten last i kammeret. Resultatet vises på utskriften: "TEST UTEN FEIL". Ved ”Ikke godkjent” send oppdragsanmoding til eiendom/ teknisk avdeling.

3. Kontroller utskriften fra autoklaven. Fyll ut og signer loggskjema som ligger i permen  "Matachana autoklave"

Månedlige tester:

 Sporeprøver: Gjøres en gang i måneden. 

  • Mottar sporeprøver fra Avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering (abonnement) når det er tid for prøvetesting. Se prosedyrene Kontroll av autoklave med biologisk indikator (sporeprøver), Matachana autoklave            

  • Ved oppvekst skal autoklaven ikke brukes. Konferer med avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering. Reparasjon bestilles på oppdragsanmodning til eiendom/teknisk avdeling, og autoklaven stenges inntil godkjent sporeprøvetest foreligger

  • Dokumentasjon av kjøring av last med sporeprøver (utskrift) og svar fra sporeprøvekontrollen oppbevares i egen loggbok/perm

Ekstraordinær sporeprøvekontroll:

  • Vurderes etter reparasjon og før autoklaven tas i bruk igjen. Type feil og reparasjon er avgjørende her – ta kontakt med  avdeling for smittevern, seksjon for dekontaminering (71154). 

Årlige tester  av Avdeling for smittevern :

Validering av autoklave og service:

  • Validering av autoklaven gjøres automatisk av Avdeling for smittevern, Seksjon for dekontaminering

  • Service av autoklaven gjøres automatisk 2 ganger pr. år av Thune Produkter

5. Definisjoner

Bowie-Dick test: En rutinetest med engangs testpakke, som utføres minst en gang daglig. En test på god damppenetrasjon og tilstrekkelig luftfjerning i sterilisatoren.

Lekkasjetest: En rutinetest av kammerets tetthet, som utføres minst en gang per uke. Testen avdekker lekkasje i kammeret, blant annet i dørpakninger, ventiler med mer. Anvendes også dersom Bowie- Dick test viser uregelmessigheter.
Sporeprøve: Biologisk indikator som består av preparerte bakteriesporer av Geobacillus stearothermophilus. Sporene blir kjørt sammen med last i autoklaven, og sendes til dyrking etter endt prosess. Oppvekst på en eller flere prøver kan være tegn på feil ved steriliseringen.

Åpen kjøring: Sterilisering av gods som ikke er pakket inn i emballasje, og som skal anvendes straks.

6. Avvik eller dissens

Avvik (uønsket hendelse) skal meldes som avvik gjennom sykehusets meldesystem. Meldingen skal utfylles av den som oppdager avviket og sendes til nærmeste overordnede.
Fravik (faglig basert/ønsket hendelse) begrunnes og dokumenteres.

7. Referanser

  1. Bruksanvisning for autoklave Matachana S-500, Thune Produkter AS

  2. NS-EN 285 : 2015 - Sterilization - steam sterilizers - Large sterilizers. Norsk Standard

  3. NS-EN 556-2: 2015 - Sterilization of medical devices - Requirements for medical devices to be designed "STERIL". Part 2: Requirements for aseptically processed medical devices. Norsk Standard

Vi validerer autoklaver, instrumentvaskere, DAC Universal, bekkenspylere/vaskedesinfektorer og andre maskiner laget for reprosessering av medisinsk utstyr. 

  • IQ – «Installation Qualification» 

  • OQ – «Operation Qualification»

  • PQ – «Performance Qualification» (Autoklav, Instrumentvasker, vaskedesinfektor/vaskedekontaminator/bekkenspyker)

  • Re-validering

Validering skjer i henhold til nasjonale og internasjonale standarder, samt produsentenes anbefalinger. Huys J. Rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr. Norsk forening for Sterilforsyning. 1. utg. Rud: HG Media, 2014

Utstyr som benyttes til dekontaminering må av hensyn til pasient- og personalsikkerhet være utformet og installert, og vedlikeholdes, monitoreres og brukes på en slik måte at det gir et faglig forsvarlig resultat ved rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr.

Kravene til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet er hjemlet i helsepersonelloven § 4, spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 og helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 og 4-2. For dekontaminering av medisinsk utstyr er dette nærmere spesifisert i smittevernloven § 4-7 og Forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten samt i Lov om medisinsk utstyr med Forskrift om medisinsk utstyr og Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr.

Kravene i kvalitetsstyringsstandarden NS-EN ISO 13485:2016 gjelder alle organisasjoner som leverer medisinsk utstyr uavhengig av organisasjonstype eller størrelse. NS-EN ISO 13485:2016 sier at en organisasjon skal validere enhver prosess for produksjon og tjenesteytelse når sluttproduktet ikke kan verifiseres ved inspeksjon eller måling, og der mangler ved produktet først blir avdekket etter at produktet er tatt i bruk eller tjenesten er utført. (1)

Dette dokumentet angir termer, definisjoner og standarder for validering av utstyr som benyttes til dekontaminering og reprosessering av medisinsk utstyr. (1) Spesifikke krav til validering av sterilisatorer og vaskedekontaminatorer er gitt i separate dokumenter. 

Validering er definert som en dokumentert prosedyre for å innhente, registrere og tolke resultater som er nødvendige for å vise at en prosess gir et produkt som konsistent tilfredsstiller forutbestemte spesifikasjoner. (2)

Validering er relevant for et bredt utvalg av utstyr som brukes ved dekontaminering. Det inkluderer blant annet vaskedekontaminatorer, sterilisatorer, ultralydrengjøringsmaskiner, vannbehandlingssystemer, dampgeneratorer og sporbarhetssystemer.

Formålet med validering er å sikre en tilfredsstillende kvalitet og produksjonskapasitet.  Det forutsetter at det er utarbeidet en brukerkravspesifikasjon og en designkvalifisering. Validering inkluderer som et minimum installasjonskvalifisering og operasjonskvalifisering og slutter med funksjonskvalifisering. Installasjonskvalifisering og operasjonskvalifisering betegnes samlet som kommisjonering, og skal utføres på stedet der utstyret er installert. Testing i fabrikk er også i varierende grad en del av valideringen. (3)

Ved anskaffelse av et stort, komplekst system/installasjon er det anbefalt å etablere en valideringsmasterplan (overordnet plan) som beskriver hvordan organisasjonen har tenkt å gjennomføre valideringsprosessen. Valideringsmasterplan er et sammendrag av organisasjonens politikk, hensikter med, og tilnærming til validering som beskriver hele prosessen fra anskaffelse til idriftsettelse. Roller og ansvar må defineres og beskrives, og myndighet delegeres til utpekte individer; alle relevante interessenter må involveres for en optimal gjennomføring og best mulige resultater.

Interessenter som bør involveres
Prosjekt- og planleggingspersonell, kvalitetsansvarlig, teknisk personell (bygg, VVS, elektro), personell med
valideringskompetanse, smittevernperson'

Er du klar over at autoklaven din renser? Validering av en autoklav må gjøres ved hver installasjon, flytting eller reparasjon, da det kan påvirke steriliseringsprosessen. Minst en gang i året skal utstyret også gjennomgå en forebyggende service og en gjentatt ytelseskvalifisering (UPK/UPQ) i henhold til standardkravet SS-EN ISO 17665-1:2006. En ny autoklav må gjennom flere trinn for at funksjonen skal være garantert: Installasjonskontroll – En sjekk i henhold til produsentens anvisninger som utføres på monteringstidspunktet. Funksjonssjekk – Sjekk at det installerte utstyret kan utføre oppgavene spesifiserte steriliseringsprosessene når de er på plass. Prosesskontroll – Autoklaven testes med en referanselast som tilsvarer en maksimal last, kun for den spesifikke kunden. Det utføres også en reproduserbarhetskontroll, at den er innenfor akseptable grenser basert på tre identiske sykluser. Gjentatt ytelseskvalifisering En gjentatt ytelseskvalifisering (UPK/UPQ, også kalt revalidering) kan inkludere hele eller deler av den opprinnelige valideringen og prosesskontrollen. Det skal gjennomføres minst en gang i året, gjerne i forbindelse med forebyggende vedlikehold. Resultatet sammenlignes med tidligere målinger.ell, bruker/produksjonsleder; innkjøpsansvarlig. Annet fagpersonell kan inkluderes etter behov.

Valideringsprosesskart. Illustrerer forenklet de ulike stadier i valideringsprosessen.

KONTAKT OSS

Mandag - fredag: 8:00 – 16.00

Telefon Morten R. Øvsteng: 415 62 063

Telefon Ole-Kr. Krukhaug: 916 30 476

E-post: ole@endgames.no

  • Facebook

HVA VI GJØR

Valideringsservice utfører validering av autoklave, vaskedekontaminator og andre reprosesseringsmaskiner, samt av kjøleanlegg/kjøletransport etc.

Vi tilbyr opplæring i validering og rutinekontroll, samt valideringssett, elektronisk Bowie&Dick og annet utstyr for deg som gjør jobben selv.

Validering – en viktig del av smittevernet!

    © 2023   VALIDERINGSSERVICE

    bottom of page